Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Julian Opie
Julian Opie (Londen, 1958) Julian Opie maakt schilderijen, sculpturen, films en andere kunstobjecten. Hij maakt hierbij onder meer gebruik van verschillende geïndustrialiseerde printtechnieken en computertechnologieën. Opie kiest voor zijn werken onderwerpen uit het dagelijkse leven en brengt deze terug tot herkenbare, archetypische vormen. Hij maakt vaak eerst foto’s en filmpjes van mensen, gebouwen, auto’s of landschappen in zijn directe omgeving. Met behulp van computersoftware reduceert hij die beelden vervolgens tot een vereenvoudigde reeks lijnen en kleurvlakken. Zo ontstaan reproducties die Opie gebruikt voor zeefdrukken, sculpturen of filmpjes. Tijdens zijn artistieke reductieproces ontdoet Opie een object, een landschap of een individu van details en karakteristieken. Zo blijft het onderwerp herkenbaar, maar is het niet langer specifiek. Er ontstaan visuele symbolen van alledaagse zaken en ervaringen. Het gereduceerde beeld stimuleert de toeschouwer een individuele reis te maken in een neutrale wereld. Opie onderzoekt met zijn werk de wijze waarop wij mensen en dingen weergeven en de manieren waarop beelden en informatie ontvangen en begrepen worden. Opie heeft door de jaren heen zijn eigen herkenbare vormentaal ontwikkeld. De gestileerde stijl met fundamentele lijnen en monotone kleurvlakken doet denken aan de beeldtaal in computerspelletjes, kinderboeken, strips en Japanse prenten. Hij herinnert ook aan de werken van popart-kunstenaars zoals Roy Lichtenstein, Andy Warhol en Keith Haring. Opies werkwijze is gebaseerd op processen van commercialisering uit de hedendaagse consumptiemaatschappij. Zijn kunstwerken worden vervolgens weer gebruiksartikelen. Een kunstwerk als commodity (koopwaar, gebruiksartikelen). Ook hiermee staat de kunstenaar in de traditie van de popart uit de jaren vijftig en zestig. De werken van Opie zijn op te vatten als gestandaardiseerde consumptiegoederen. Hij onderstreept dit door zijn werken te presenteren in de vorm van een postordercatalogus en aan te bieden in een webshop. Daarnaast maakt hij van zijn werken vaak meerdere versies met verschillende formaten en prijzen.
Geboorte:
1958
Overlijden:
Rollen: