Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Koen Vermeule
Van 1983 tot 1988 volgt Koen Vermeule (1965) een opleiding aan de docentenopleiding TeHaTex in Tilburg en van 1990 tot 1992 studeert hij aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij exposeert zijn werk internationaal. Vermeule richt zich in zijn schilderijen op landschappen, in eerste instantie in zijn directe omgeving in Amsterdam en later in de Hollandse polders en op het Spaanse platteland. In zijn stadsgezichten is een duidelijke plaats ingeruimd voor de mens, gevangen in een momentopname. Hij bevriest het beeld van bijvoorbeeld spelende kinderen en pubers in zijn schilderijen alsof het filmstills zijn. De stills zijn gelegen aan de zonkant van de straat en worden vastgelegd vanuit een hoog perspectief, waardoor de harde en soms lange slagschaduwen op de stoep en de scherpe lijnen van de tegels het ritme van het beeld bepalen. De beelden zijn harmonieus en scheppen een ontroerend en vertederend beeld van de kleine momenten uit het dagelijkse stadse bestaan. In zijn schilderijen van de Hollandse polders en het Spaanse platteland voert Vermeule de abstrahering en verstilling op. De vlakke, strak ingedeelde kavels worden bijna abstract in zijn gebruik van kleurvlakken, lijnen en compositie. In zijn schilderijen van na 2000 heeft hij het hoge vogelperspectief dat hij hanteert in zijn stadslandschappen, aangevuld met een perspectief op ooghoogte van zijn onderwerpen. Deze werken verliezen hiermee hun voyeuristische karakter, terwijl de kwetsbaarheid en intimiteit van het beeld hierdoor sterk toenemen.
Geboorte:
23-09-1965
Overlijden:
Rollen:
Schilder