Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Lidwien van de Ven
Lidwien van de Ven (1963) verwerft bekendheid als kunstenaar met haar indringende foto’s en film- en video-installaties. In haar vroege werken figureert Van de Ven hoofdzakelijk zelf als model. Ze poseert meestal naakt in kale en onbepaalde ruimtes. In deze werken zoekt ze de confrontatie tussen haarzelf, haar emoties en haar omgeving. Hierbij vormen vrouwelijkheid en seksualiteit belangrijke uitgangspunten. De kwetsbare, intieme en raadselachtige beelden die ontstaan, gaan altijd over onthullen en verbergen tegelijkertijd. Naast zelfportretten, maakt Van de Ven foto’s van planten, dieren of voorwerpen, afgedrukt op groot formaat en in zwart-wit. Haar vroege werken bestaan meestal uit meerdere foto’s, die eventueel samen met objecten, kleurpanelen en tekst worden gecombineerd in installaties Na de reeks zelfportretten ontstaan er werken waarin bestaande beelden en citaten uit de geschiedenis een rol spelen. Van de Ven fotografeert ook een tijdlang gebouwen die de sporen dragen van grote historische veranderingen zoals de Reichstag en het Olympisch stadion in Berlijn. Het recente werk van Lidwien van de Ven staat meer in relatie tot actuele gebeurtenissen. Ze houdt zich bezig met politieke en religieuze onderwerpen, en vooral met de zichtbaarheid en onzichtbaarheid daarvan. Ze reist daarvoor over de hele wereld en onderzoekt dezelfde plaatsen en gebeurtenissen als journalisten. Haar beelden uit Europa en het Midden-Oosten tonen vaak wat buiten de kaders van het gewone nieuws blijft. Van de Ven onderzoekt hierbij de grens tussen realiteit en representatie, beeld en taal, nieuws en geschiedenis. Hoewel ze kiest voor een bijna journalistieke aanpak, gehoorzamen haar beelden niet aan de regels van de fotojournalistiek. Van de Ven’s foto’s zijn erop gericht om te tonen, maar doen dit nooit op sensationele wijze. De monumentale, verstilde en gelaagde beelden worden bijeengebracht in kunstig geconstrueerde installaties. In het werk van Lidwien van de Ven draait het altijd om de verhouding tussen werkelijkheid, beeld en verbeelding. In 2007 was haar fotowerk vertegenwoordigd op de Documenta 12 in Kassel.
Geboorte:
09-09-1963
Overlijden:
Rollen:
Beeldhouwer, Fotograaf