Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Merijn Bolink
Merijn Bolink (1967) houdt zich vooral bezig met het ontleden van voorwerpen, letterlijk en figuurlijk. Voor zijn werk gebruikt hij alledaagse objecten, waarvan hij de ziel probeert bloot te leggen. Hij haalt ze stukje bij beetje uit elkaar, op bijna microscopisch niveau. Vervolgens zet hij ze weer op een andere manier in elkaar. Een goed voorbeeld van een dergelijk werk zijn de twee piano’s (Zonder titel, 2002). Voor dit werk gebruikte hij zijn eigen, dierbare piano, die hij letterlijk vilde. Van alle onderdelen verwijderde hij langzaam en precies de huid, om hiervan weer een nieuwe piano te creëren. Wat resteert zijn twee piano’s naast elkaar, een innerlijke en een uiterlijke versie. Ze tonen elkaars tegengestelden: binnen- en buitenkant. Deze twee tegengestelden kunnen echter nooit zonder elkaar bestaan: beide piano’s zijn niet meer bruikbaar voor het musiceren. Daarnaast maakt Bolink graag combinaties van alledaagse objecten met andere objecten die normaliter niet in dezelfde orde bestaan, die niet bij elkaar horen. Op deze manier ontstaan vreemde, niet voor de hand liggende vormen en combinaties die een eigen logica lijken te hebben. Zo vulde hij ooit de schil van een appel met het binnenste van een sinaasappel. Bolinks eerste stappen in het creatieve proces zijn erg conceptueel: hij bedenkt een combinatie of een verandering die hij in een object gaat aanbrengen. Het kunstwerk begint met dit plan. De uitvoering is vervolgens een heel precieze en tijdrovende aangelegenheid. Het kunstwerk dat het resultaat is van dit werk, gaat veel verder dan alleen maar de uitwerking van het idee. Merijn Bolink is een echte ambachtsman. Hij beheerst zijn objecten volkomen en weet ze stukje bij beetje naar zijn hand te zetten. De aandacht waarmee het werk gemaakt is en het vakmanschap van de kunstenaar geven het werk een geheel eigen schoonheid. Bolinks kunstwerken zijn te vergelijken met poëzie. Zijn vreemde, bedachte combinaties en zijn gevoel voor esthetiek creëren een geheel nieuwe wereld met een eigen logica.
Geboorte:
16-09-1967
Overlijden:
Rollen:
Lithograaf, Schilder, Installatiekunstenaar