Skip to content

Menu

Museum Helmond

Paul de Maat

Grafische vormgeving vormt de rode draad in het werk van Paul de Maat (1959). Zijn kunstenaarsschap begint in 1982, als hij na een korte studie aan de kunstacademie in Utrecht aan de slag gaat in de Drukstudio van jongerencentrum De Werkwinkel in Helmond. Naast affiches voor welzijnswerk maakte hij ook eigen zeefdrukken, waarbij hij zijn persoonlijke ervaringen als uitgangspunt neemt. In 1986 exposeert hij een serie figuratieve zeefdrukken in Het Filmhuis in Helmond, gevolgd door een tentoonstelling in het Gemeentemuseum Helmond. Ook de omvangrijke serie ‘Heart of Glass’ (1989-90), waarin hij een verbroken relatie in een sprookjesachtige verhaallijn vervat, was in het Gemeentemuseum Helmond te zien. In het begin van de jaren negentig begint De Maat te experimenteren met de meer directe airbrushtechniek, waarmee hij vloeiende overgangen en speelse kleureffecten bewerkstelligt. In zijn werk combineert hij zijn persoonlijke ervaringen met invloeden uit de esotherie (Tarot) en Keltische motieven, die hij aantreft op zijn wandeltochten in Britse buitengebieden. Deze reizen, die hij vanaf het begin van de jaren negentig jaarlijks onderneemt, markeren een omslagpunt in zijn werk en leven. Gaandeweg worden zijn onderwerpen minder persoonlijk en meer humoristisch. Ook verlegt hij zijn aandacht van het platte vlak naar ruimtelijke werkstukken, gemaakt van gevonden en gekochte objecten. In deze kleurige, strak vormgegeven werken, zijn twee zwaartepunten te herkennen. Een deel van de objecten laten zich lezen als ruimtelijke reisverslagen. ‘Long walk’ uit 1994-1995 bijvoorbeeld, is samengesteld uit tien schilderijen, elk bestaande uit een combinatie van een cartografische en panoramische weergave van een locatie in Schotland. De Maat presenteert de panelen op de vloer in een ruimte, waarbij de route, verbeeld door een gele lijn, een doorlopend geheel vormt en eindigt in een werkelijke richtingwijzer. In latere werken, zoals ‘The Cornish Coast’ uit 2004 en ‘Boem-Pok’ uit 2005-2006, integreert hij tevens elementen uit de modelbouw. In andere werken levert De Maat op ironische wijze commentaar op de consumptiemaatschappij en recente politieke ontwikkelingen. Zo ontwikkelt hij samen met Tinus Derks alias Rijkaert Rinkel en Jan-Cloot De Kinkel de zogenoemde ‘Winkel van Rinkel & De Kinkel’ (2011), waarin ze “kunst voor elke beurs en iedere smaak” te koop aanbieden, waaronder potjes “gebakken lucht” en objecten die het publiek zelf aandraagt. Speciaal voor de gelegenheid vervaardigen ze een mobiele winkel van golfkarton, waarin het kruideniersduo hun waar op ludieke wijze op verschillende locaties aan de man brengt.
Geboorte: 16-11-1959
Overlijden:
Rollen: Schilder, Beeldhouwer, Graficus