Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Philippe Waty
In de jaren tachtig maakt Philippe Waty (1956-) onderdeel uit van de Franse kunstenaarsgroep ‘Steaming Muslims’, in het Frans vertaald als ‘Musulmans Fumants’. De groep bestaat naast Waty – ook wel La Wat genoemd – uit César Maurel, TristaM, Francky Boy, Dominique Gangloph en Fabrice Langlade. Waty, Maurel en TristaM leren elkaar kennen in het Parijse nachtclubcircuit. In de zomer van 1980, op vakantie in Barcelona, besluiten ze om samen de ‘Steaming Muslims’ op te richten. Deze naam ontlenen ze aan de politieroman "Il pleut des coups durs" van de Amerikaanse schrijver Chester Himes. Het boek gaat over een bende van jonge gangsters in Chicago met de naam ‘Musulmans Fumants’. De gangsters vermommen zich als moslims om hun slag te slaan. De groep jonge Franse kunstenaars creëert werk in alle mogelijke vormen en met verschillende media. Ze maken schilderijen, sculpturen, mode, design en films. De invloeden van punkmuziek en straatkunst zijn duidelijk aanwezig in hun werk. Ze spelen met clichébeelden uit de dagelijkse samenleving en geven hun ongezouten visie op de werkelijkheid. Alles waar hun oog op valt verwerken ze op hun doeken: films, strips, advertenties, mode of een vrouw die de hond uitlaat. Het werk van de ‘Steaming Muslims’ is vergelijkbaar met het werk van de kunstenaars van ‘Figuration Libre’, die in dezelfde periode actief zijn. De groepen werken beiden mee aan de opleving van de figuratieve schilderkunst. De ‘Steaming Muslims’ maken graag een beetje lawaai, maar zien zichzelf niet als revolutionairen of avant-garde kunstenaars. De groep is actief tot 1988. De ‘Steaming Muslims’ presenteren zich als een multifunctionele beweging. De Franse kunstenaars werken graag nauw met elkaar samen, maar produceren ook individueel werk. Zo ontwikkelt Waty een zeer persoonlijke beeldtaal met eenvoudige, herkenbare vormen en symbolen. Zijn werk leunt sterk op het Totemisme, een religieuze overtuiging waarbij mensen zich spiritueel verbonden voelen met een totem. Totems zijn meestal dieren, objecten of planten en deze keren dan ook regelmatig terug in het werk van Waty. In 1984 en 1985 heeft Philippe Waty een expositie bij Galerie Swart in Amsterdam. Het is de galerie van Riekje Swart die als een van de eerste in Nederland de kunst van een nieuwe generatie Franse kunstenaars signaleert en tentoonstelt. Ook het Gemeentemuseum in Helmond besteedt in de jaren tachtig aandacht aan de jonge Franse kunst. Het museum heeft vijf werken van Philippe Waty in zijn collectie. Zijn sterfdatum is niet bekend, hij is in 2012 verdwenen in Thailand.
Geboorte:
1956
Overlijden:
2012
Rollen:
Schilder