Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Tim Benjamin
De schilderijen van Tim Benjamin (1958) zijn zowel herkenbaar als vervreemdend. In zijn werk brengt hij verschillende beeldelementen bij elkaar, die hij ontleent hij aan alle lagen van de westerse cultuur: media, reclame, objecten, literatuur, wetenschap, kunst en muziek. Vaak betreft het beelden en teksten die verankerd zijn in ons collectieve bewustzijn, zoals bekende citaten, veel gebruikte symbolen, spreekwoorden en stereotypen. In hun nieuwe samenstelling is de betekenis van de beeldelementen een stuk minder eenduidig. Benjamins schilderijen zijn gestoeld op complexe gedachten die zich niet in één oogopslag prijsgeven. Volgens de kunstenaar heeft zijn werk betrekking op het mysterie dat de mens en de wereld omgeeft. Hij gebruikt al zijn encyclopedische en wetenschappelijke kennis om de raadselachtigheid en dubbelzinnigheid van ons bestaan te overdenken en becommentariëren. Een humorvolle, licht ironische ondertoon voorkomt dat zijn onderwerpen zwaar of pathetisch worden. Volgens Benjamin zijn er geen absolute grenzen tussen kunst, muziek, literatuur en wetenschap. Al deze disciplines kennen in zijn optiek dezelfde grondslag, namelijk het verlangen om meer inzicht te krijgen in onze relatie met de alledaagse realiteit. Hij verwerpt tevens de idee dat het geschilderde oppervlak in zichzelf betekenisvol is, zoals bijvoorbeeld de formalisten beweerden. Benjamins figuren zijn vaak zeer precies en natuurgetrouw weergegeven. Kenmerkend is zijn semi-transparante werktrant, waarbij verschillende beeldlagen elkaar deels overlappen. Toch is het niet de realistische weergave van de werkelijkheid an sich, die als doelstelling fungeert in zijn werk. Eerder geldt het realisme als middel om de belangstelling van de beschouwer te wekken en deze ertoe aan te zetten de diepere betekenislagen te ontrafelen. Zijn schilderijen verleiden het oog, om vervolgens een beroep te doen op de geest. Benjamin leefde en werkte lange tijd in San Francisco (VS), waar hij een sober, teruggetrokken bestaan leidde. In 2006 verhuisde hij naar Amsterdam. Zijn werk is met name in de jaren tachtig en negentig van de twintigste eeuw in diverse Nederlandse galeries getoond, waaronder The Art Kitchen en The Living Room in Amsterdam.
Geboorte:
1958
Overlijden:
Rollen:
Schilder