Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Umberto Postal
Umberto Postal wordt in 1949 geboren in Italië. In navolging van de vooroorlogse Futuristen in zijn land sluit hij zich aan bij acht andere kunstenaars uit Noord-Italië. Deze groep presenteert zich in 1985 in Nederland onder de naam ‘Nuovo Futurismo’, de Nieuwe Futuristen. Ze zijn minder radicaal dan al hun vooroorlogse voorgangers, maar benadrukken net als zij de Italiaanse wortels van hun kunst. Daarnaast houden ze zich alleen bezig met de technieken en ontwikkelingen van hun tijd. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw komen moderne media op in het dagelijks leven, zoals kleurentelevisie, computer en digitale video. Umberto Postal leent zijn beeldtaal ook uit de nieuwe media, met name de computer. Zijn figuren zijn heel herkenbaar als computerbeelden van die tijd, aangezien ze opgebouwd zijn uit grote pixels en een beperkt palet aan kleuren. Behalve dat Postal speelt met de beeldtaal van een nieuw, opkomend medium, gaat het hem ook om de betekenis van tekens en beelden. Hij verwerkt zijn figuurtjes in motieven en patronen. Door het herhalen van universeel bekende tekens bevraagt hij de betekeniswaarde. Hij gebruikt geen traditionele, beeldhouwkunstige materialen voor zijn werk, maar gebruikt materiaal uit de industriële en/of dagelijkse wereld, zoals bijvoorbeeld vilt.
Geboorte:
1949
Overlijden:
Rollen: