• 25 mei 2020

Het favoriete plekje van…

Ze zijn een gewaardeerde en welkome steun en toeverlaat van ons museum. Ze weten precies hoe ze hun gasten op een leerzame maar ook leuke manier kennis bijbrengen van de grootste waterburcht van het land. Ze kennen meestal ook (bijna) alle (geheime) plekjes in het kasteel. En nu zijn zij, onze kasteelgidsen, aan de beurt om te vertellen over hun favoriete plekje in Kasteel Helmond. We zijn alweer aangekomen bij het laatste verhaal van kasteelgids Yvon Botter.

“Mijn meest favoriete plek in Kasteel Helmond is de binnenplaats. Telkens als ik door de grote poort op de binnenplaats kom van deze eeuwenoude waterburcht, word ik overweldigd door een gevoel van grote verwondering. Omringd door eeuwenoude kasteelmuren laat ik al gauw mijn fantasie de vrije loop. Wat is hier vroeger gebeurd; wie liepen of werkten hier? Werd er gevochten of zat de kasteelvrouwe hier wel eens gezellig in het zonnetje?

Tekening van binnenplaats Kasteel Helmond

Na een grondige verbouwing van 1921 tot 1923 zie je de binnenplaats in zijn huidige staat. Het is er nog altijd erg levendig. Op een drukke dag zie je kinderen die zich vermaken met oud-Hollandse spelletjes of gefotografeerd worden met hun hoofd in het schavot of bovenop het oude kanon. Bij lekker weer kun je op het terras een drankje en hapje nuttigen of kom je zo maar een personage van vroeger tegen in de persoon van een dienstbode of timmerman uit een van de vorige eeuwen. Ook wordt er geregeld een valkenier met zijn vogels gespot en mag iedereen zo’n prachtige vogel op zijn arm houden. Tevens is de binnenplaats een prachtig romantisch decor voor de bruiloften die hier in het kasteel worden voltrokken. Een paar weken in november en december wordt het binnenplein ingenomen door de Sint en zijn Pieten en staan honderden kinderen hier vol spanning te wachten tot ze de tijdelijke residentie van Sinterklaas mogen bezoeken.

De binnenplaats heeft er niet altijd zo uitgezien. Door de eeuwen heen zijn er veel veranderingen aangebracht, maar de grootste aanpassing vond plaats in 1921. Om het kasteel geschikt te maken voor gebruik als gemeentehuis is de binnenplaats grondig verbouwd. Drie vleugels omsluiten een binnenplein dat afgesloten wordt door een poortgebouw. Op alle vier de hoeken bevindt zich een zware, vrijwel identieke ronde toren. Er kwam een monumentaal trappenhuis aan de binnenplaatszijde voor de zuidgevel. Ook kwamen er meer ramen in de voorheen gesloten buitenzijde van het kasteel.

Kasteelactiviteiten op de binnenplaats van Kasteel Helmond

Twee jaar geleden ben ik na mijn pensionering vanuit Eindhoven weer in Helmond gaan wonen. Ik heb me meteen aangemeld als kasteelgids. Door mijn achtergrond als leerkracht en mijn hobby amateurtoneel voel ik me hier helemaal thuis. Als kasteelgids vertel ik over de geschiedenis van het kasteel en zijn bewoners door de eeuwen heen. Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen zijn erg geïnteresseerd in de verhalen en doen graag mee met allerlei kasteelactiviteiten. Daarnaast geef ik theatrale rondleidingen als Philippine van Ruyschenberg, een kasteelvrouwe die leefde aan het einde van de zestiende-eeuw eeuw en lees ik voor als Aaltje Verhaaltje.
Om binnen te komen op de indrukwekkende binnenplaats, omgeven door vier prachtige ronde kasteeltorens en te mogen werken op zo’n mooie locatie is een groot voorrecht.”

Dit was de het laatste verhaal in de rubriek Het favoriete plekje van… waarin we verhalen delen over en met onze medewerkers. Eerder kwamen deze kasteelgidsen aan het woord, lees het verhaal van Ine van Wanrooij, Mieke Manders, Gonny CroesElvira van der Reijden, Elly Hezemans en Petra van Kraaij terug.