• 15 september 2022

Toegevoegd aan de collectie!

Wat zijn we er blij mee! Maar liefst twee kunstwerken hebben we aan de collectie toegevoegd. Deze werken zijn foto’s gemaakt door de Amerikaanse fotograaf Alec Soth (1969).

Tentoonstelling Alec Soth

Alec Soth exposeerde met de tentoonstelling There is always something to find dit jaar in Museum Helmond zijn vijf bekendste fotoseries, waaronder zijn laatste serie ‘I Know How Furiously Your Heart is Beating’ (2018). Na de tentoonstelling hebben we samen met de kunstenaar, zijn Berlijnse galeriehouder Friedrich Loock en twee particuliere verzamelaars de handen in een geslagen om de verwerving van twee werken van Soth mogelijk te maken.

Verworven werken

De werken die we hebben toegevoegd aan de collectie zijn ‘Anna. Kentfield, California’ en ‘Olga. Berlijn’, respectievelijk uit 2017 en 2018. De verwerving van het werk ‘Anna’ is gelukt dankzij bijdrages aan de aankoop door de heer Rob Defares van de Defares Collection en de heer Arjen Oudheusden van bedrijf Ardor Interim Management. De kunstenaar en de galerie waren zo genereus om daarnaast het werk ‘Olga’ te schenken aan het museum.

Anna. Kentfield, California @Alec Soth

Anna. Kentfield, California @ Alec Soth

Verbondenheid en intimiteit

De serie waaruit beide werken komen, I Know How Furiously Your Heart Is Beating, is een soort tussenbalans in zijn oeuvre. Soth ging zoals vaker op reis, maar dit keer zocht hij in langdurige ontmoetingen naar verbondenheid en intimiteit. Hij fotografeerde mensen in hun eigen interieur en gaf daarmee iets prijs van hun innerlijke leefwereld.  Dat was een van de redenen waarom deze serie zo populair was gedurende de recente ‘Corona-pandemie’, omdat de indrukwekkende foto’s de menselijke behoefte aan contact en connectie zo benadrukten. De werken Anna en Olga vertegenwoordigen twee levensfasen in het leven: de ouderdom van de 97-jarige Anna en de jeugd van de 11-jarige Olga. Onlangs zei Soth nog over zijn (fotografische) ontmoetingen met mensen: “I want to honor the person: you are worthy of attention.”

Olga. Berlijn @ Alec Soth

Korte biografie:
Alec Soth (*1969, VS) woont en werkt in Minneapolis, Minnesota (VS). Zijn foto’s waren in vele tentoonstellingen te zien, waaronder overzichtstentoonstellingen in Jeu de Paume Parijs, Walker Art Center Minneapolis en MediaSpace in Londen. In 2008 richtte Soth ‘Little Brown Mushroom’ op, een multi-media organisatie gericht op het vertellen van visuele verhalen. Soth’s werk bevindt zich in collecties van het J. Paul Getty Museum, Los Angeles; Minneapolis Institute of Arts; Museum of Contemporary Art, Chicago; Museum of Modern Art, New York; San Francisco Museum of Modern Art; en vele andere culturele instellingen. Belangrijke monografische fotoboeken van Soth zijn Sleeping by the MississippiNIAGARAThe Last Days of WBroken ManualGathered Leaves, Songbook en I Know How Furiously Your Heart Is Beating. Onlangs bracht hij het boek en tentoonstelling A Pound of Pictures uit.