• 22 november 2022

Wij zijn weer Kidsproof!

Wat zijn we trots! Dat we opnieuw in 2023 een Kidsproof Museum zijn. Bedankt iedereen die een inspectie bij ons deed! En blijf dat doen, met jouw hulp blijven we heel graag een Kidsproof museum.

Dit keurmerk of kwaliteitsstempel is een initiatief van de Museumvereniging en kan je het beste vergelijken met de Michelinsterren van de museumwereld. In 2022 was Museum Helmond eveneens een Kidsproof museum en in 2021 waren we HET Kidsproof museum van Nederland. Voor de inspecties die dit jaar zijn gedaan en leiden tot een Kidsproof label 2023 voor ons museum, hebben honderden kinderen Museum Helmond maar liefst gewaardeerd met het rapportcijfer 9,48! Wat ze zo leuk vinden bij ons museum: “Superleuke speurtocht door het kasteel. In de kelders is een hoop te ontdekken. Je kunt je verkleden als echte ridder of prinses en geridderd worden. Het is ook leuk om te zien wie er vroeger in het kasteel woonden.”

Meer kinderen naar het museum

Om in aanmerking te komen voor het Kidsprooflabel is onder andere minimaal een rapportcijfer 8 nodig. In totaal telt Nederland het komende jaar 55 Kidsproof musea, er zijn meer dan 11.000 museuminspecties door 6.000 Museuminspecteurs (kinderen t/m 12 jaar) uitgevoerd. Volgens de Museumvereniging is er sprake van een stijgende lijn in de trend dat steeds meer kinderen het museum weten te vinden. In 2021 bezochten 2,4 miljoen jongeren t/m 18 jaar een museum op een totaal van 11,8 miljoen bezoeken. De volledige lijst met Kidsproof musea kan je vinden op de site van de Museumvereniging. Alle musea die het Kidsprooflabel hebben gekregen, hebben een ereplek op Museumkids.nl.