Kasteel Helmond

Memes uit Helmond

In het burgerschapsprogramma ‘Memes uit Helmond’ voor voortgezet onderwijs, ontdekken leerlingen Kasteel Helmond door te doen!

In ‘Memes uit Helmond’ worden leerlingen uitgedaagd om hun eigen memes te maken aan de hand van historische (kasteel)verhalen. Dit doen ze door in het kasteel op zoek te gaan naar verschillende smeuïge verhalen van de voormalige kasteelheren en vrouwen uit Helmond. Vanuit deze verhalen worden de leerlingen aan het denken gezet over hoe het er vroeger aan toe ging, welke paralellen of tegenstellingen ze zien in de huidige maatschappij en wat ze daarvan vinden. In hun eigen memes kunnen ze op een grappige of schurende manier kunnen laten zien hoe het toen was en wat zij daar nu van vinden.

Aansluiting bij schoolvakken

‘Memes uit Helmond’ is geschikt voor het vak maatschappijleer als lesvervangend programma. Het sluit aan bij enkele kerndoelen van dit vak. Het project is ook geschikt voor het vak geschiedenis en CKV/beeldend. Met ‘Memes uit Helmond’ werken leerlingen vanuit historische verhalen ook aan burgerschapsvaardigheden en aan de burgerschapsthema’s identiteit en macht en inspraak.

GEGEVENS

Geschikt voor:     bovenbouw havo/vwo

Periode:                2024: 30 september t/m 11 oktober

2025: 6 t/m 10 januari – 3 maart t/m 11 april – 12 t/m 22 mei – 16 t/m 20 juni

Duur:                    120 minuten

Begeleiding:        museumdocenten

Prijs:                     € 180

Voor dit project is geen voorbereiding op school nodig.

Dit project is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Museum Helmond, Erfgoed Brabant en BeamitUp. Met dank aan financiële steun van het Fonds voor Cultuurparticipatie, vanuit de regeling Erfgoed Maken.