Over vrijheid, macht en onmacht
De tentoonstelling Call to action, te zien van 29 juni tot en met 8 september, presenteert opmerkelijke kunstwerken over vrijheid, macht en onmacht uit de afgelopen vier decennia. De titel Call to action slaat op de (internet)marketingstrategie om mensen te verleiden tot directe actie, maar verwijst ook naar activisme, kritische reflectie en protest.
Macht en onmacht
Jonge graffitikunstenaars uit New York veroverden rond 1980 door vrije sampling van beeld en tekst een eigen cultureel-maatschappelijke positie. Te midden van al die graffitiwerken geeft de 22-jarige Jonas Van der Haegen in zijn video-installatie ‘Fuck My Life’ een bijtend, humoristisch commentaar op de hedendaagse ongelimiteerde internetconsumptie en calls to action. Na deze uitingen van ‘vrijheid’ betreden we in de tentoonstelling het domein van ‘macht en onmacht’. We zien de wonderlijke verovering van de ruimte door Zambiaanse ‘Afronauten’ in een installatie van Cristina de Middel.
Verderop levert Yinka Shonibare CBE in zijn grootscheepse installatie ‘Cannonball heaven’ een ironisch commentaar op de macht van voormalige koloniale heersers. En Paul Segers illustreert met zijn sciencefictionachtige uitstalling van drones dat deze hedendaagse wapens net zo anoniem en bedreigend kunnen zijn als het internetbombardement dat dagelijks op ons afgevuurd wordt.
Yinka Shonibare’s ‘Cannonball heaven’, gericht op de 25 meter lange muurschildering van Gijs Frieling.
Call to action toont daarnaast werk van o.a. Rammellzee (VS), Dondi White (VS), Blade (VS), Laurent Fiévet (F), Dave de Leeuw (NL), Rob Hornstra (NL), Justine Kurland (VS), Yael Bartana (IL/NL) en Paul Segers (NL).
Cristina de Middel, Bambuit, 2012, uit de serie The Afronauts © Cristina de Middel / Magnum Photos 2019 i.s.m. Centre Pompidou, Paris
Kom de 25 meter lange muurschildering bekijken van de Nederlandse kunstenaar en muralis Gijs Frieling (Amsterdam, 1966). In dit werk gaat hij onder meer een dialoog aan met Yinka Shonibares Cannonball Heaven. Daarnaast laat hij zich inspireren door Vlisco-dessins. Frielings persoonlijke familiegeschiedenis is nauw verbonden met Nederlands-Indië. Frieling heeft de muurschildering, behalve samen met assistenten, ook aangebracht met hulp van zijn neven en nichten, de achter-kleinkinderen van zijn grootmoeder. In dit kunstwerk zitten familiebanden zo in vele lagen verweven.
Gijs Frieling met zijn team muralisten
Tentoonstellingen kasteel
Collectie Museum Helmond
Locaties