Titel | Hoogoven Bürbach in het Saargebied
Rook en damp ontsnapt uit de schoorstenen, die zich tegen de nachtelijke horizon aftekenen. Tekenaar en schilder Herman Heijenbrock vindt het industriële landschap veel interessanter dan de vrije natuur. “Hoeveel fijner zijn de lijnen van schoorstenen dan van boomen, wanneer de langzaam stijgende lucht een schoonheid geeft, zoals nooit tevoren?”, aldus de kunstenaar.
In zijn leven bezoekt Heijenbrock vele mijnstreken, hoogovencomplexen, metaalgieterijen, glasfabrieken en havens in Nederland, België, Engeland en Duitsland. Het hoogovencomplex dat hij vastlegt op dit schilderij bevindt zich in het Duitse Saarland, waar de industriële ontwikkelingen een hoge vlucht nemen aan het einde van de 19e eeuw.
Centraal in de voorgrond lopen rails waarop een stoomlocomotief komt aanrijden. Daarachter doemen de rijzige gestalten van de fabrieksgebouwen en ovens op, badend in het rode schijnsel van het vuur. Vijf arbeiders zijn links weergegeven op een verhoging. Klein en nietig, lijken ze te worden verzwolgen door het opgloeiende landschap. Toch zijn zij de spil van de industriële revolutie. Zonder hen komt er geen rook uit de schoorstenen.