Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Maillol, Aristide Joseph Bonaventura
Titel | Aglaïa
De Franse beeldhouwer Aristide Maillol (1861-1944) wijdde zijn meeste beelden aan het vrouwelijk naakt, waarbij hij het statische, serene karakter van de figuur en de daarmee samenhangende monumentale kwaliteiten wil benadrukken. Bij het maken van ‘Aglaia’ (1930) is hij geïnspireerd door zijn toenmalige model en muze Lucille Passavant. Maillol geeft het de naam ‘La Nymphe’ mee. In datzelfde jaar neemt hij het op als centrale figuur in een driedelige beeldengroep die later de titel ‘Les trois Nymphes’ krijgt. Het is niet precies bekend hoe het beeld aan de huidige titel ‘Aglaia’ is gekomen. Aglaia is een van de drie gratiën (godinnen die Venus dienen). Deze gratiën zijn de personificatie van gratie en schoonheid. Het beeld is kenmerkend voor het werk van Maillol. Het glad gepolijste vrouwenlichaam is ontdaan van elk afleidend kenmerk. Wat overblijft is een sensueel en vervolmaakt, zuiver lichaam dat in al zijn eenvoud beantwoordt aan het klassieke ideaal van harmonie en innerlijk evenwicht. De vrouw straalt een evenwichtige, universele schoonheid uit. Ze heeft zich teruggetrokken in haar eigen lichaam en laat de wereld om haar heen aan zich voorbijtrekken.
Datering
1900–1944
Objectsoort
Sculptuur
Afmetingen
diameter: 38 cm
hoogte: 155 cm
breedte: 62 cm
Materiaal
Brons, Metaal, Steen
Techniek
Sculptuur
Objectnummer
2002-031
Deelcollectie
Modern
1
2