Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Meurs, Harmen
Titel | Vrouwenprotest tegen werkloosheid / Hongerprotest
Het vroege werk van Harmen Meurs (1891-1964) vertoont invloeden van het Expressionisme en het Kubisme. Deze stromingen leert hij kennen tijdens reizen naar Frankrijk. Later wordt zijn werk realistischer en zijn er invloeden te herkennen van de Nieuwe Zakelijkheid. Vanuit een sociale en politieke bewogenheid verbeeldt Meurs in zijn werk regelmatig zijn compassie met het leven van de arbeider. Ook krijgt zijn werk een uitgesproken politieke lading. Als communist betoont hij zich in zijn kunst een fel tegenstander van het nationaalsocialisme. Dit schilderij uit 1935 heeft het vrouwenprotest als thema. De vrouwen protesteren tegen de honger of tegen de werkloosheid. Mogelijk maakt het werk deel uit van een tweeluik. Op het andere deel is het woord ‘honger’ te lezen op een spandoek. De protesterende vrouwen zijn door Meurs duidelijk als groep weergegeven. Ze hebben vergelijkbare kapsels, kleding en dezelfde gezichtsuitdrukkingen. De gezichten lijken door de grove gelaatstrekken en holle ogen op maskers. Ook de vier jongeren op de voorgrond lijken sterk op elkaar. Alleen de voorste, centrale vrouw springt eruit. Dit vanwege haar rode jurk en haar opgeheven arm.
Datering
1935
Objectsoort
Schilderij
Afmetingen
hoogte: 139.5 cm
breedte: 113 cm
Materiaal
Linnen, Olieverf
Techniek
Olieverf op doek
Objectnummer
84-017
Deelcollectie
Mens en Werk
Credit line
Aangekocht met steun van de provincie Noord-Brabant.