Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Freijmuth, Alphons
Titel | Terugkeer binnen de grenzen van het vierkant
Terugkeer binnen de grenzen van het vierkant heet dit schilderij van Alphons Freijmuth (1940) uit 1978. Het beeldvlak, nagenoeg vierkant, wordt gevuld met de voorstelling van een man en een vrouw in een interieur. De man draagt een zwart pak en zit op een bureaustoel. De vrouw staat achter hem en is naakt. Het geheel maakt een gedesillusioneerde indruk. De titel geeft wellicht een aanwijzing hoe dit schilderij te duiden. Het vierkant zou verwijzen naar Piet Mondriaan (1872-1944), één van de belangrijke vertegenwoordigers van de abstracte kunst. Ook de plint in ‘Mondriaan’ blauw en -rood, en de man zelf, die enige gelijkenis met Mondriaan vertoont, zijn aanwijzingen. Maar dan. Freijmuth heeft gekozen voor een expressionistische schilderstijl die aan Oscar Kokoschka (1886-1980) doet denken en de vrouw is een verwijzing naar "De schreeuw" van Edvard Munch (1863-1944). Waarom de rationele Mondriaan gekoppeld aan twee schilders die juist hun persoonlijke ervaringen en angsten voorop stellen? Is de naakte vrouw een allegorische voorstelling van ‘de inspiratie’, zoals dat in negentiende-eeuwse schilderijen het geval is? Freijmuth probeert vaak een synthese te geven van verschillende historische schilderstijlen.
Datering
1978
Objectsoort
Schilderij
Afmetingen
hoogte: 172 cm
breedte: 162 cm
Materiaal
Acrylverf, Doek
Techniek
acrylverf op doek
Objectnummer
84-167
Deelcollectie
Modern
Credit line
Gerestaureerd met steun van de provincie Noord-Brabant.