Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Raveel, Roger
Titel | Hommage aan Giotto
Begin jaren zestig is Roger Raveel (1921-2013) één van de gangmakers van de Nieuwe Figuratie. Deze stroming in de schilderkunst zet zich af tegen de dan dominante abstracte kunst en stelt zich tot doel de figuratieve kunst te vernieuwen zonder te verzanden in realisme. Dit werk, "Hommage aan Giotto", is haast een beginselverklaring. De titel refereert aan Giotto (1267-1337), de schilder uit de vroege renaissance die als eerste de emoties van zijn personages weergaf en experimenteerde met perspectief. De figuren van Giotto hebben duidelijk volume. Het werk van Giotto wordt in het katholieke milieu van de jaren dertig en veertig gezien als de uitdrukking van pure, nog niet gecorrumpeerde religiositeit en spiritualiteit. Net als Giotto voelt Raveel zich een vernieuwer die zoekt naar nieuwe wegen. Invloed van fysica en nieuwe technische ontwikkelingen geven ook hem een andere kijk op de wereld. Raveel combineert in dit schilderij een losse impressionistische schildertoets met een voorstelling die naar het abstracte neigt, maar waarbij sprake is van een duidelijke dieptewerking. Plat vlak, perspectief en volume, precies die zaken waar Giotto mee worstelde, worden hier aan de orde gesteld. Dit is één van de eerste schilderijen waarin Raveel de compositie ordent rond een wit vlak – een stijlelement dat na 1962 kenmerkend wordt voor zijn werk. Met deze witte vlakken doelt Raveel op het geestelijke in de mens dat ‘uitvloeit in tijd en ruimte en ten slotte in het niets van de witte leegte’.
Datering
1962–1963
Objectsoort
Schilderij
Afmetingen
hoogte: 150 cm
breedte: 203 cm
Materiaal
Doek, Olieverf
Techniek
Olieverf op doek
Objectnummer
84-220
Deelcollectie
Modern
Credit line
Gerestaureerd met steun van de provincie Noord-Brabant.