Skip to content

Menu

Museum Helmond

Waty, Philippe

Titel | Zonder Titel

Dit grote doek, vastgeniet op triplex, toont een verticaal staande gitaar. De gitaar is in het midden van de compositie geplaatst en vereenvoudigd weergegeven. We herkennen de gele klankkast, het klankgat en de hals van het instrument. De snaren, de kam en de stemknoppen ontbreken. Waty kiest voor gestileerde vormen. Daarnaast werkt hij met grote kleurvlakken en dikke roze contouren rondom de verschillende vormen. De verf is zeer vlak en gelijkmatig opgebracht. Met de gitaar en de cirkels die doen denken aan vinylplaten, bevat het werk duidelijke verwijzingen naar de wereld van de muziek. In het bijzonder de punkrock is in de jaren tachtig van de twintigste eeuw van grote invloed op Waty en zijn Franse collega’s van de groep Steaming Muslims. Daarnaast roept het werk associaties op met een beeldmerk of een logo, waarbij herkenbare vormentaal en specifiek kleurgebruik van belang is. Waty kiest voor populaire en herkenbare onderwerpen en sluit hiermee aan bij een bredere tendens binnen de Franse kunst in de jaren tachtig.
Datering 1984
Objectsoort Schilderij
Afmetingen hoogte: 214 cm
breedte: 162 cm
Materiaal Doek, Olieverf, Triplex
Techniek Gemengde techniek
Objectnummer 86-045
Deelcollectie Modern