Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Meurs, Harmen
Titel | La morte, de dode
Het vroege werk van Harmen Meurs (1891-1964) vertoont invloeden van het Expressionisme en het Kubisme. Deze stromingen leert hij kennen tijdens reizen naar Frankrijk. Later wordt zijn werk realistischer en zijn er invloeden te herkennen van de Nieuwe Zakelijkheid. Vanuit een sociale en politieke bewogenheid verbeeldt hij in zijn werk regelmatig zijn compassie met het leven van de arbeider. Ook krijgt zijn werk een uitgesproken politieke lading. Als communist betoont hij zich in zijn kunst een fel tegenstander van het nationaalsocialisme. Deze krijttekening toont een opgebaarde dode, met vier mannen die een laatste groet komen brengen. Hun grote, grove handen, gewend aan zware arbeid, houden nu uit eerbied de pet vast. De mannen zijn hier niet afgebeeld als sterke boeren of arbeiders, maar als oude, kwetsbare mannen. Ze hebben met hangende schouders afscheid genomen van de gestorven vrouw.
Datering
1908–1964
Objectsoort
Krijttekening
Afmetingen
hoogte: 69 cm
breedte: 56 cm
Materiaal
Krijt, Papier
Techniek
Tekening
Objectnummer
88-228
Deelcollectie
Mens en Werk