Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Meulendijks, Ingeborg
Titel | Kelken VI
In eerste instantie doet ‘Kelken VI’ denken aan een sprookje. Een jongen en een meisje bevinden zich in een bos. Op de achtergrond staat een houthakker op het punt om een boom te vellen. De jongen reikt met zijn rechterhand naar het meisje, dat haar handen ophoudt. Wat hij haar geeft is moeilijk te zien, omdat precies op dat punt het zicht wordt onttrokken door een messing kelkvorm. Uit het houten paneel steken nog vijf van zulke kelken: één net boven de houthakker en vier naast elkaar onder de voorstelling. De kelken stellen het werk in een geheel ander daglicht. Hun positie in combinatie met een jongen die een meisje wat overhandigt, komt exact overeen met een kaart uit de Tarot, een orakelkaartspel dat als doel heeft positieve en negatieve elementen in de mens te duiden en met elkaar in harmonie te brengen. De compositie én de voorstelling is overigens gebaseerd op zowel schetsen als het uiteindelijke schilderij van de zogeheten pre-rafaëliet John Everett Millais uit 1951, getiteld ‘The Woodman’s Daughter’ (de dochter van de houthakker). En dat schilderij is weer geïnspireerd door een gedicht over een onmogelijke liefde met dezelfde titel van Coventry Patmore uit 1844. Alleen ontbreekt het kelken motief in de voorstelling van Millais.
Datering
1989
Objectsoort
Gemengde techniek
Afmetingen
hoogte: 114 cm
breedte: 80 cm
Materiaal
Acrylverf, Board, Fotokopie, Hout
Techniek
Gemengde techniek
Objectnummer
89-361
Deelcollectie
Modern