Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Franciscus, Frans
Titel | Oostduitse meisjes
Frans Franciscus (1959) schilderde dit doek in de periode kort na de val van de Berlijnse muur, toen er in de voormalige DDR een grote nostalgie naar de communistische heilstaat leefde. De DDR (Deutsche Demokratische Republik, ook wel Oost-Duitsland) bestond officieel van 7 oktober 1949 tot 3 oktober 1990, maar in feite was zij na de val van de muur op 9 november 1989 al opgehouden te bestaan. De DDR stond bekend om haar ongeëvenaarde prestaties bij diverse internationale sportevenementen, waaronder de Olympische Spelen. Sport nam een belangrijke plaats in de Oost-Duitse samenleving in. Sporthelden werden geadoreerd en hadden vele privileges. Er wordt vermoed dat de sporters vaak doping gebruikten (anabole steroïden). Veel sporters spioneerden voor de geheime politie.. Dit schilderij moet ongetwijfeld gezien worden tegen het licht van een grote golf van DDR-nostalgie, die begin jaren negentig de voormalige DDR overspoelt. Maar hoe? Is het een ode aan het Oost-Duitse schoonzwemmen? Of duiken de zwemsters weg voor de nieuwe werkelijkheid? Wat is de rol van de enige vrouw met open ogen en een open mond? En hoe staat Franciscus zelf tegenover de DDR en het herenigde Duitsland? Parodieert hij hier, met het grote formaat en de realistische weergave, het Socialistisch Realisme dat in Oost-Duitsland de toonaangevende schilderstijl was?
Datering
1991–1992
Objectsoort
Schilderij
Afmetingen
hoogte: 200 cm
breedte: 270 cm
Materiaal
Linnen, Olieverf
Techniek
Olieverf op doek
Objectnummer
93-027
Deelcollectie
Modern
Credit line
Aangekocht met steun van de provincie Noord-Brabant.