Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Franciscus, Frans
Titel | After nature
‘After Nature’, oftewel ‘naar levend model’. Franciscus (1959) heeft hier een tekenklas die naar model tekent weergegeven. Elf mannen (geen vrouwen!) zitten rond een tafel waarop zich een naaktmodel heeft uitgestrekt. De mannen maken een wat landerige indruk. Sommigen zijn met elkaar in discussie, één zit te slapen. Geen van hen heeft het model getekend: ze hebben hun schetsbladen gevuld met geometrische figuren in ‘Mondriaan’-kleuren. Een twaalfde man, slechts gekleed in een sportshort, verlaat onopgemerkt het vertrek door de deur naar het herentoilet in de linker bovenhoek. Hij heeft als enige de naakte man op tafel getekend en neemt de tekening mee naar buiten. Franciscus krijgt zijn opleiding aan de Utrechtse School voor de Kunsten, in een periode dat schilderen naar model niet erg hoog staat aangeschreven. Hij heeft dat altijd als een gemis gezien. Wellicht is dit schilderij een commentaar op het toenmalige kunstonderwijs en het grote prestige dat de abstracte kunst in de laatste decennia van de twintigste eeuw genoot. Een andere sleutel tot de betekenis van dit schilderij zijn de toespelingen op homoseksualiteit, zoals het naakte model en de man die het lokaal verlaat door de deur naar het herentoilet. Van Franciscus is bekend dat zijn schilderijen vaak verwijzingen naar oude religieuze kunst bevatten. In dit geval een voorstelling van het Laatste Avondmaal, zoals van bijvoorbeeld Leonardo Da Vinci. In veel schilderijen die het Laatste Avondmaal verbeelden, sluipt Judas naar buiten – op weg om Christus te verraden. Maar gaat dit schilderij van Franciscus ook over verraad? En wie is dan de verrader?
Datering
1992
Objectsoort
Schilderij
Afmetingen
hoogte: 240 cm
breedte: 180 cm
Materiaal
Linnen, Olieverf
Techniek
Olieverf op doek
Objectnummer
93-028
Deelcollectie
Modern
Credit line
Aangekocht met steun van de provincie Noord-Brabant.