Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Lamsweerde, Inez van
Matadin, Vinoodh
Titel | Lifting
In haar vrije werk benut Inez van Lamsweerde ten volle de manipulatieve beeldtaal van de reclame en de perfectie die daarbij hoort. Dat doet ze middels digitale beeldbewerking en een enigszins surrealistische beeldtaal. Die surrealistische beeldtaal lijkt geïnspireerd op het fotowerk van een andere eigenzinnige fotograaf die net als Van Lamsweerde voor Vogue werkte: Guy Bourdin (1928-1991). Gedurende de jaren negentig vervaagt de grens tussen haar vrije werk en modefotografie in opdracht. Goede voorbeelden daarvan zijn de werken 'Standing' en 'Lifting' (beide 1996). Ze zijn opmerkelijk binnen Van Lamsweerdes oeuvre, omdat er geen hoofden en gezichten in beeld zijn gebracht. Identificatie is vrijwel onmogelijk. De kleding, schoenen en de entourage behoren tot een andere tijd: de jaren zeventig. In dit tweeluik bouwt Van Lamsweerde een ongemakkelijke (seksuele) spanning op. De foto ‘Lifting’ behoort samen met ‘Standing’ tot een tweeluik waarin reclame gemaakt wordt voor de schoenencollectie van 1996 van de Canadees-Britse ontwerper Patrick Cox (1963). Doordat de ene vrouw de andere optilt, en er geen hoofden te zien zijn, maakt Van Lamsweerde de schoenen tot een beeldbepalend element in een fascinerende mise-en-scène.
Datering
1996
Objectsoort
Foto
Afmetingen
hoogte: 176 cm
breedte: 132 cm
Materiaal
Dibond, Duraflexprint, Perspex
Techniek
Foto
Objectnummer
98-026
Deelcollectie
Modern