• 5 september 2024

Bevrijdingsrok onthulling

Het resultaat van een drietal unieke workshops hebben we 28 september onthuld in het Paviljoen in het Burgemeester Geukerspark. Daar presenteerden we de Bevrijdingsrok die gemaakt is door inwoners uit Helmond. Dat deden we in het kader van 80 jaar Bevrijding Helmond. Deze dag was het ook voor de laatste keer dat je er de tentoonstelling Museum Helmond x Vrijheid Paviljoen kon bezoeken.

De bevrijdingsrok gemaakt door bewoners van Helmond en in elkaar gezet door Mieke Manders (l). De rok is onthuld door burgemeester Elly Blanksma (r).

De Bevrijdingsrok gemaakt door bewoners van Helmond en in elkaar gezet door Mieke Manders (l). De rok is onthuld door burgemeester Elly Blanksma.

Het Paviljoen in het Burgemeester Geukerspark in Helmond. Foto Vincent Knoops.

Persoonlijk lapje

Op 4, 5, 6 juli hebben heel wat bezoekers deelgenomen aan drie bijzondere workshops die plaatsvonden in Kasteel Helmond. In de workshops zijn de deelnemers gevraagd om uit te beelden wat voor hen vrijheid betekent op een lapje stof van 20 x 20 cm. Al deze lapjes samen, ruim 60 stuks, zijn bijeengebracht tot één grote unieke Helmondse bevrijdingsrok. De rok is gemaakt door Mieke Manders en werd onlangs onthuld door burgemeester Elly Blanksma. De rok kun je vanaf november bewonderen in het Huis voor de Stad.

Stadskunstenaar Daisy Roefs en burgemeester Elly Blanksma tijdens de opening van het Paviljoen. De originele bevrijdingsrok die je hier ziet, is een object uit de museumcollectie. Foto Vincent Knoops.

Museum Helmond x Vrijheid

Eerder is het Paviljoen opengesteld voor de expositie Museum Helmond x Vrijheid Paviljoen. Het thema vrijheid is nauw verbonden met de viering van 80 jaar bevrijding, een moment om stil te staan bij het verleden en de bevrijding van Helmond. Tegelijkertijd wilden we vrijheid in een bredere context tonen en het gesprek aangaan met jou over wat vrijheid vandaag de dag voor ons betekent.

Met dank aan de gemeente Helmond en Helmond viert 80 jaar Vrijheid met wie het museum de workshops organiseerde om een bevrijdingsrok/levensrok te maken, geïnspireerd door de bevrijdingsrok uit de collectie van Museum Helmond.

Stadskunstenaar Daisy Roefs en burgemeester Elly Blanksma openen de tentoonstelling.

Stadskunstenaar Daisy Roefs en burgemeester Elly Blanksma openden eerder de tentoonstelling. Foto Vincent Knoops.