• 4 april 2022

Biografie van een waterburcht

Een prachtig nieuw kasteelboek is uit! ‘Kasteel Helmond, biografie van een waterburcht’ is een full colour hardcover boekwerk met aandacht voor bijna 700 jaar aan geschiedenis over de grootste waterburcht van Nederland. Op dinsdag 5 april is het boek overhandigd aan burgemeester Elly Blanksma uit handen van auteur Wies van Leeuwen.

Museumshop

Het boek dat wordt uitgegeven door WBooks, kun je voor € 24,95 aanschaffen via onze museumshop in Kasteel Helmond, en eventueel bij boekhandel De Ganzenveer. Het boek is verder te koop bij diverse boekhandels in Nederland.

Droomkasteel

Helmond heeft een droomkasteel: zware muren, torens, spitsen en steile daken, zich spiegelend in de gracht eromheen. Behalve het oertype van een middeleeuws kasteel is het ook het enige voorbeeld van een vierkant waterkasteel in Noord-Brabant. Het boek toont de bouw- en bewoningsgeschiedenis van dit buitengewoon markante monument.

Fier overeind

Ondanks alle veranderingen in de stad is het gebouw nog steeds opvallend aanwezig in Helmond. De bouw van de enorme fabriekshallen van textielfabrikant Vlisco en de aanleg van de Traverse hebben het stadsbeeld beïnvloed, maar Kasteel Helmond blijft in het hart van de stad fier overeind. En dat al bijna 700 jaar.

Van adellijk woonhuis tot museum

De nauwe verwevenheid tussen kasteel en stad zorgt in de loop der eeuwen voor de nodige conflicten over rechten, plichten en bevoegdheden, maar deze band zorgt ervoor dat het kasteel de tand des tijds doorstaat. Het kasteel heeft de status van adellijk woonhuis en centrum van bestuur, rechtspraak en cultuur. In de jaren twintig van de vorige eeuw wordt het kasteel een raadhuis en tegenwoordig is het Museum Helmond.

Prachtig overzicht

Door de eeuwen heen is het monument steeds aangepast zonder zijn eigenheid te verliezen. Met veel nieuwe informatie en verhalen en rijk geïllustreerd met historische en nieuwe foto’s, geeft dit boek een prachtig overzicht van wat is veranderd en wat is gebleven. Met speciale dank aan o.a. historica Lia van Zalinge en voormalig conservator Annemieke Hogervorst.