• 15 maart 2023

Nieuwe aankopen

Goed nieuws! Twee prachtige werken uit de tentoonstelling Antropoceen hebben we recentelijk aan de museumcollectie toegevoegd. Het eerste werk is een grootformaat foto van Edward Burtynsky: Greenhouses #2, El Ejido, Southern Spain, 2010, pigment inkjet print. Het tweede werk is een video van Jennifer Baichwal en Nicholas de Pencier: Bagger 291, Hambach Lignite Mine, Germany, 2018. We hebben de werken kunnen aankopen met hulp van de Vereniging Vrienden van Museum Helmond, Mondriaan Fonds, Turing Foundation en Zabawas.

Impact van de mens en industrie

Van april tot september 2022 was in Kunsthal Helmond de tentoonstelling Antropoceen te zien met grootformaat foto’s van Edward Burtynsky, video’s van Jennifer Baichwal en Nicholas de Pencier en augmented reality installaties. In deze tentoonstelling werd de impact van de mens en industrie op het landschap op indrukwekkende wijze zichtbaar gemaakt.

Edward Burtynsky

De foto Greenhouses #2, El Ejido, Southern Spain van Edward Burtynsky toont hoe in Almeriá in Zuid-Spanje in plastic broeikassen voor heel Europa groenten zoals sla worden verbouwd. De regio, ooit één van de armste regio’s van Spanje, staat inmiddels bekend als “Mar de Plástico”(zee van plastic) omdat plastic in deze snelgroeiende industrie een belangrijke rol inneemt. Van plastic kassen tot plastic bakjes waar de groenten in verpakt worden: alles is van plastic. De gewassen worden gekweekt met water uit fossiele bronnen. In het gebied, dat bestaat uit zo’n vierhonderd vierkante kilometer aan plastic kassen, werken veel arbeidsmigranten uit Afrika die vaak in slechte omstandigheden leven.

Edward Burtynsky, Greenhouses #2, El Ejido, Southern Spain, 2010, pigment inkjet print. Collectie Museum Helmond

Collectie versterkt

Met de aankoop van dit werk wordt de positie van het werk van Edward Burtynsky in de collectie van Museum Helmond versterkt. In 2006 werd werk van Burtynsky uit de serie Manufactured Landscapes aangekocht met steun van de Vereniging Vrienden, vlak voor de eerste solotentoonstelling van deze beroemde Canadese fotograaf in Museum Helmond. Het werk van Edward Burtynsky past goed bij het profiel van het museum, met name de collectie Mens & Werk. Als geen ander laat Burtynsky op esthetische wijze de gevolgen zien van de industrie en de activiteiten van de mens in het algemeen voor het landschap en de natuur. In dit specifieke werk komt dat duidelijk naar voren.

Grootste mijnmachine ooit

Het tweede werk is Bagger 291, Hambach Lignite Mine, Germany, 2018, een video van Jennifer Baichwal en Nicholas de Pencier. Dit werk toont één van de grootste mijnmachines ooit gemaakt in de grootste open mijn ter wereld in Hambach, nabij het Duitse Mannheim. In deze mijn wordt bruinkool gewonnen. Sinds de opening in 1978 slokt de mijn steeds sneller het omliggende landschap op. De expansie van de mijn wordt mogelijk gemaakt door de Bagger 291 en 293, die de bovenlaag van de aarde verwijderen, waardoor het bruinkool bereikbaar wordt. Per machine gaat het om circa 250 miljoen kubieke meter per jaar.

Jennifer Baichwal, Nicholas de Pencier, Bagger 291, Hambach Lignite Mine, Germany, 2018, video, 3 min. 54 sec. Collectie Museum Helmond

Mijnbouw is een onderwerp dat al goed is vertegenwoordigd in de collectie Mens & Werk. In de collectie van Museum Helmond zijn een flink aantal werken terug te vinden die de (voormalige) Nederlandse bruinkoolindustrie vastlegden. Deze werken, veelal uit het begin van de 20e eeuw zijn geschilderd door onder andere Herman Heijenbrock. Baichwal en De Pencier kiezen hier echter voor een hedendaagse aanpak: ze leggen de grootste mijnmachine ter wereld vast in de Hambachmijn in Duitsland. De video toont duidelijk welke ontwikkelingen de bruinkool-industrie in zo’n 100 jaar heeft doorgemaakt en waarbij de machines een flinke schaalvergroting hebben doorgemaakt.