Ze staan er niet bij stil maar ze zijn werkelijk overal: patronen! Op hun kleren, in hun huis, in de natuur, in kunst en in architectuur. Dachten je leerlingen tot nu toe nooit aan patronen, na deze workshop kunnen ze er niet meer omheen en herkennen ze ze overal in de wereld om hen heen.
Museum Helmond en Kunstkwartier Helmond halen samen de designer in leerlingen naar boven door de techniek en creativiteit van het ontwerpen van patronen te bekijken en er mee aan de slag te gaan. Ze zoeken samen met de leerlingen naar antwoord op de vragen: Wat is een patroonrapport? Hoe spiegel je kwartpatronen tot een patroonrapport? En wat maakt een patroon boeiend?
Het project bestaat uit twee onderdelen op twee locaties op vijf minuten lopen afstand van elkaar:
Patronen ontdekken in Museum Helmond – 60 minuten
In Kasteel Helmond hangen een aantal kleurrijke wandtapijten die zijn ontworpen door Christie van der Haak. Ze kenmerken zich door drukke, maar geordende patronen. De tapijten vormen het startpunt van een ontdekkingstocht naar patronen; we bespreken niet alleen hoe de motieven tot patronen leiden, maar ook de patronen in de wereld om ons heen.
Patronen ontwerpen bij Kunstkwartier – 120 minuten
Na het bezoek aan Museum Helmond is het tijd om aan de slag te gaan in het Atelier van Kunstkwartier. De gevonden inspiratie wordt omgezet in patronen. Leerlingen ontdekken in deze workshop hoe een patroon is samengesteld en leren over het ontwerpproces. Het ontwerp van de leerlingen verwerken zij in een zelf gekozen merchandise. Dit kan van alles zijn: een tas, sneaker, pet en zelfs een sok .
Praktische informatie
Voor: leerlingen van het voortgezet onderwijs vanaf leerjaar 3 en leerlingen MBO.
Beschikbaar: het hele schooljaar
Locaties: Kasteel Helmond en Kunstkwartier Helmond
Totale duur: 180 minuten (3 uur)
Begeleiding; museumdocent en docent beeldende vorming
Prijs € 250
Interesse in deze workshop?
Neem dan contact op met CultuurContact via info@cultuur-contact.nl of 0492 – 476654 en vermeld alvast het aantal groepen, het aantal leerlingen en de gewenste dag/dagen.
Een patroon samenstellen en inkleuren op papier.