Skip to content

Menu

Museum Helmond

Ogenschijnlijk

Hoe beïnvloedt wat je hoort ook wat je ziet? Hoe combineren geluiden met schilderijen en objecten in het kasteel. Welke soundscape past bij het object waar je naar kijkt? Kun je zelf een soundscape bij een object maken? Met silent-disco koptelefoons op worden leerlingen uitgedaagd om op onderzoek uit te gaan en de koppeling te maken tussen wat ze horen en wat ze zien. Bekijk het kasteel door de ogen van muziek en geluid.

 

 

Bij Ogenschijnlijk gaan leerlingen als groep maar ook in duo’s, aan de slag met het koppelen van geluiden en muziek aan wat ze zien in het kasteel. Door het maken van verschillende kijk- en luisteropdrachten bekijken leerlingen de objecten vanuit verschillende perspectieven. Met de soundscapes krijgen de kasteelzalen een nieuwe betekenis. Na deze ervaring gaan de leerlingen zelf aan de slag met het maken van een eigen soundtrack bij een gekozen object.

Dit project is geschikt voor de onderbouw van het VMBO (leerjaar 1 & 2). Wat leer je zoal in dit project?:

  • geluiden en muziek koppelen aan erfgoedobjecten
  • aan de slag met silent-disco koptelefoons
  • vakoverstijgend werken aan beeldende vorming en mens & maatschappij
  • leerdoelen:
    • leren beeldaspecten herkennen en benoemen
    • leren een eigentijds beeld van de eigen omgeving te koppelen aan erfgoed
    • leren communiceren
    • leren reflecteren

Praktische informatie

  • leerweg: vmbo vmbo (basis, kader, gemengd, theoretisch/mavo)
  • leerjaar 1 & 2
  • duur: 1,5 uur
  • wanneer: maandag t/m vrijdag vanaf 09:00 uur
  • locatie: kasteel, bij de vaste kasteelpresentatie.
  • kosten: 1,5 uur museumles met workshop €90 per 16 leerlingen
  • begeleiding: gratis toegang voor begeleiders, 2 begeleiders per klas
  • voorbereiding: voorbereiding in de klas is niet nodig
  • reserveren: 2 weken van tevoren

Over Club Zien

Club Zien is een samenwerkingsverband tussen 5 Brabantse musea. Het doel: de musea toegankelijker maken voor vmbo-leerlingen. Bij Club Zien worden vmbo-leerlingen, docenten en museumdocenten betrokken bij de ontwikkeling van deze museumlessen. Hierdoor sluiten de museumlessen naadloos aan op de behoeften en belevingswereld van de leerlingen én op de leerdoelen en competenties van de schoolvakken. Meer info over Club Zien vind je hier.