Returning the gaze
De eerste museale solotentoonstelling van Karin Hanssen (1960, Antwerpen) in Nederland, getiteld Returning the gaze, vindt plaats van 12 maart tot en met 10 juni bij Museum Helmond. De tentoonstelling te zien in Kunsthal Helmond toont een honderdtal schilderijen en tekeningen van 1990 tot heden. Karin Hanssen is beeldend kunstenaar, schrijver van kritische teksten en feministisch activiste. Hanssen behoort tot de meest talentvolle Belgische schilders van de laatste decennia.
Returning the gaze is een terugblik, een reis in de tijd. Karin Hanssen herinterpreteert historische foto’s uit de jaren ’50-’70 van de vorige eeuw. Soms baseert ze zich ook op Nederlandse schilderkunst uit de 17de eeuw. Hanssen herhaalt dus beelden: zij zet fotografie om naar schilderkunst. Hierdoor is Returning the gaze zowel een terugblik in de tijd (flashback) áls het beantwoorden van de blik van een ander. Die ander is bijvoorbeeld de maker van de (historische) foto.
Spiegels
Returning the Gaze is ook een tentoonstelling waarin ‘de blik’ als spiegel van de ander centraal staat. Belangrijke thema’s in het werk van Hanssen zijn: de rol van de mens als sociaal wezen, gender en de voorstelling van de vrouw in onze maatschappij in het bijzonder. Uit de manier waarop vrouwen in het verleden en recentelijk in beeld gebracht werden, kunnen we veel afleiden over de morele, sociale en maatschappelijke functie die de vrouw opgelegd kreeg. Situaties en beelden die Hanssen ons voorschotelt uit het verleden, confronteren ons eveneens met onze huidige blik op de mens in een multiculturele maatschappij.
Karin Hanssen, ‘Rosalind’, 2007, olieverf op doek © Karin Hanssen/Museum Helmond
Dit alles resulteert in voorstellingen die dromerig en intiem zijn, die ons meevoeren naar een deels bekende en tegelijkertijd ook wonderlijke wereld. De kleuren zijn warm, en de afmetingen van menselijke maat: ze maken de voorstellingen vertrouwd. We zien mensen in hun dagelijkse bezigheden, tijdens een picknick uitstapje, een kanotocht van kinderen in de natuur of een vrouw die rustig een boek leest in een Amerikaanse doorzonwoning: zomaar enkele voorstellingen uit haar oeuvre. Onder de oppervlakte is steeds een spanning voelbaar, maar ook melancholie en vergankelijkheid. In de filmzaal worden filmbeelden getoond die Hanssen inspireerden tot een reeks schilderijen. De tentoonstelling is samengesteld in samenwerking met de kunstenaar en Cultuurcentrum Mechelen (B).
Karin Hanssen, ‘Kids on a boat’, 2016, olieverf op doek 70 x 100 cm. © Karin Hanssen/Museum Helmond
Over Karin Hanssen
Karin Hanssen exposeerde onder andere in musea en centra voor hedendaagse kunst in Europa en daarbuiten: SMAK Gent en het MAS Museum Antwerpen (België), TAFA-galerij, Tianjin, (China), Chelsea Art Museum, New York (VS) , Kunstverein Ahlen, (Duitsland), New Art Gallery Walsall (VK), Salzburger Kunstverein (Oostenrijk), Canberra Contemporary Art Space, (Australië). Ze nam deel aan de 7e Sharjah Biennale (VAE) en de 2e Yokohama Triennale (Japan). Haar werk bevindt zich wereldwijd in openbare en particuliere collecties. Geselecteerde publicaties: ‘The Borrowed Gaze’, Charlotte Mullins (Lannoo, 2014), ‘The Borrowed Gaze / Variations GTB’ (MER, 2012) Johan Pas, Daniela Hammer-Tugendhat, Kurt Vanhoutte, ‘The Thrill of It All’ ( MER, 2010) Philippe Van Cauteren, Gregory Salzman, David Broker, ‘Now = The Time’, (Roma-publicatie 83-11, 2010) Philippe Van Cauteren en Karin Hanssen en ‘Modern Living’ (Objectif_Exhibitions, 2004) Alain de Botton, Gregory Salzman. In juni 2019 verschijnt de publicatie Returning the Gaze met een tekst van Charlotte Mullins (uitgave Stockmans).
Teksten van Karin Hanssen zelf werden o.a. gepubliceerd in A Prior, HART magazine, REKTO:VERSO en Mister Motley. Karin Hanssen studeerde schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en aan het Hoger Instituut (HISK) waar ze in 1993 afstudeerde. Ze behaalde in 2016 haar Doctoraat in de Kunsten (Universiteit Antwerpen) met The Borrowed Gaze. Hierin onderzocht ze onder meer het hergebruik van fotografische beelden in de (hedendaagse) schilderkunst. Daarnaast onderzocht ze de ‘appropriatie’ oftewel toe-eigening van het vrouwbeeld in de westerse hedendaagse kunstgeschiedenis. Vrouw als auteur: in 2011 startte ze met Contemporary Women Artists in Belgium, een online databank met actuele tentoonstellingsagenda die hedendaagse vrouwelijke kunstenaars -werkzaam in België- meer zichtbaarheid wil geven. Sinds 2016 is Karin Hanssen lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschap en Kunsten, Klasse Kunsten.
Bereikbaarheid Museum Helmond
Kunsthal Helmond is een museumlocatie van Museum Helmond, samen met Kasteel Helmond. De kunsthal lig in het centrum van Helmond op loopafstand van station Helmond. Het is ongeveer 15 minuten lopen van het station naar Kunsthal Helmond. De hal is tevens goed bereikbaar met de auto, je kunt parkeren in de ondergrondse parkeergarage Boscotondo onder de kunsthal. Meer informatie over tarieven en openingstijden vind je hier.
Tentoonstellingen kasteel
Collectie Museum Helmond
Locaties