Collectie Roef-Meelker & Ton Slits, Jeroen van Loon en Bob Demper
Museum Helmond toont na drie jaar weer een omvangrijk deel van de collectie Roef-Meelker. Dit keer aangevuld met werk van hedendaagse gastkunstenaars: Ton Slits, Jeroen van Loon en Bob Demper. Abstract II is te zien van 23 september 2023 tot en met 10 maart 2024 en spiegelt abstractie uit de twintigste eeuw aan enkele hedendaagse uitingen.
De Roef-Meelker collectie is opgebouwd uit liefde voor de kunst en een fascinatie voor (figuratieve) abstractie. Vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw verzamelde de familie Roef-Meelker beeldende kunst. Ze waren gefascineerd door kunstenaars die werkten in een abstracte stijl en gebruik maakten van felle kleuren en rake penseelstreken. De collectie omvat schilderijen en beelden van kunstenaars als Karel Appel, Asger Jorn, André Masson, Nicolaes de Staël en Barbara Hepworth. De collectie Roef-Meelker beslaat de jaren 1920 tot 1980, met als zwaartepunt het tijdvak 1945-1965. In 1999 werd de collectie geschonken aan het museum, en was jarenlang op zaal te zien vanaf 2001. Vandaag de dag wordt de collectie elke drie jaar getoond, vaak aangevuld met werken uit de collectie moderne-hedendaagse kunst plus werk van enkele gastkunstenaars.
Ton Slits maakt net als de kunstenaars van de Roef-Meelker collectie schilderijen en tekeningen, alleen vijf decennia later. Slits is al met ouder werk vertegenwoordigd in de collectie van Museum Helmond. Hij brengt nu enkele nieuwe schilderijen, én een enorme vrijhangende ‘tekening’ in de ruimte. Zijn abstractie is net als bij menig kunstenaar uit de Roef-Meelker collectie afgeleid van de natuur. Alleen is zijn beeldtaal van nu en belicht hij menselijke emoties en ervaringen ten opzichte van de omgeving. Met behulp van abstrahering tracht hij ordening aan te brengen in de chaos van de menselijke omgeving.
Jeroen van Loon en Bob Demper laten zien dat abstractie ook in onze huidige maatschappij verweven zit. Van Loon laat met zijn hilarische computer en videowerk ‘New Update Available’ (2022) onder meer zien hoe abstract en verwarrend onze alledaagse computertaal is, die wij allen moeten begrijpen om in deze samenleving mee te kunnen. Bob Demper maakte recentelijk een grote installatie met de titel ‘Black Rock, Soft Storm’ (2023) over hoe abstract bijvoorbeeld het werk van een handelaar in aandelen en opties is, losgezongen van de werkelijke, fysieke wereld. Demper belicht in een intiem filmportret van deze handelaar diens zorgen, gedachten en pogingen een opgelopen burn-out weer te boven te komen. Omdat deze originele installatie voor de benedenzaal te groot is, maakte Demper een kleinere installatie die van de grote abstractie is afgeleid.
Tentoonstellingen kasteel
Collectie Museum Helmond
Locaties